CTET

I. Child Development and Pedagogy/बाल िवकास और िश�ाशा� 30 Questions
a) Child Development (Primary School Child)/बाल िवकास (प्राथिमक िव�ालय के ब�े) 15 Questions
• Concept of development and its relation-ship with learning/िवकास की अवधारणा और सीखने के साथ इसका संबंध
• Principles of the development of children/ब�ों के िवकास के िस�ांत
• Influence of Heredity & Environment/आनुवंिशकता और पया�वरण का प्र भाव
• Socialization processes: Social world & children (Teacher, Parents, Peers)
समाजीकरण प्र िक्रयाएं: सामािजक दुिनया और ब�े (िश�क, माता-िपता, साथी)
• Piaget, Kohlberg and Vygotsky: constructs and critical perspectives
िपयाजे, कोहलबग� और वायगो�कीः िनमा�ण और आलोचना�क �ि�कोण
• Concepts of child-centered and progressive education/बाल क� िद्रत और प्र गितशील िश�ा की अवधारणा
• Critical perspective of the construct of In-telligence/बु��म�ा के िनमा�ण का मह�पूण� प�रप्रे�
• Multi-Dimensional Intelligence/ब�-आयामी बु��म�ा
• Language & Thought/भाषा और िवचार
• Gender as a social construct; gender roles, gender-bias and educational practice
सामािजक िनमा�ण के �प म� िलंग; िलंग भूिमकाएं, िलंग-पूवा�ग्रह और शैि�क अ�ास
• Individual differences among learners, un-derstanding differences based on diversity of language, caste, gender,
community, re-ligion etc./िश�ािथ�यों के बीच ���गत मतभेद, भाषा, जाित, िलंग, समुदाय, धम� आिद की िविवधता के आधार पर
मतभेदों को समझना।
• Distinction between Assessment for learn-ing and assessment of learning; School-Based Assessment, Continuous
& Compre-hensive Evaluation: perspective and prac-tice/सीखने के आकलन और सीखने के आकलन के बीच अंतर ; �ूल-
आधा�रत मू�ांकन, सतत और �ापक मू�ांकनः प�रप्रे� और अ�ास
• Formulating appropriate questions for as-sessing readiness levels of learners; for enhancing learning and critical
thinking in the classroom and for assessing learner achievement./िश�ािथ�यों की तैयारी के �र का आकलन करने के िलए
उपयु� प्र � तैयार करना; क�ा म� सीखने और आलोचना�क सोच को बढ़ाने और िश�ाथ� की उपल�� का आकलन करने के िलए।
(b) Concept of Inclusive education and un-derstanding children with special needs (5 Questions)
समावेशी िश�ा की अवधारणा और िवशेष आव�कता वाले ब�ों को समझना
• Addressing learners from diverse back-grounds including disadvantaged and de-prived
वंिचत और वंिचत सिहत िविवध पृ�भूिम के िश�ािथ�यों को संबोिधत करना
• Addressing the needs of children with learning difficulties, 'impairment' etc.
सीखने की किठनाइयों, 'बाधा' आिद वाले ब�ों की ज�रतों को पूरा करना।
• Addressing the Talented, Creative, Spe-cially abled Learnersप्र
ितभाशाली, रचना�क, िवशेष �प से स�म िश�ािथ�यों को संबोिधत करना
(c) Learning and Pedagogy/सीखना और िश�ाशा� (5 Questions)
• How children think and learn; how and why children 'fail' to achieve success in school performance.
ब�े कैसे सोचते और सीखते ह�; ब�े कैसे और �ों �ूल के प्र दश�न म� सफलता प्र ा� करने म� ' असफल' होते ह�।
• Basic processes of teaching and learning; children's strategies of learning; learning as a social activity; social
context of learn-ing./िश�ण और सीखने की बुिनयादी प्र िक्रयाएं ; ब�ों की सीखने की रणनीितयाँ; एक सामािजक गितिविध के �प म�
सीखना; सीखने का सामािजक संदभ�।
• Child as a problem solver and a 'scientific investigator
ब�ा एक सम�ा समाधानकता� और एक 'वै�ािनक अ�ेषक' के �प म�
Syllabus (1 to 5)
CTET – 2025
• Alternative conceptions of learning in children, understanding childrenʼs ‘errorsʼ as significant steps in the learning
process./ब�ों म� सीखने की वैक��क अवधारणाएँ, ब�ों की 'त्रु िटयों ' को सीखने की प्र िक्रया म� मह�पूण� कदमों के �प म� समझना।
• Cognition & Emotions/अनुभूित और भावनाएं
• Motivation and learning/प्रेरणा और सीखना
• Factors contributing to learning - personal & environmental
सीखने म� योगदान देने वाले कारक ���गत और पया�वरणीय
II. Language/भाषा (130 Questions
a) Language Comprehension/भाषा समझ (15 Questions)
• Reading unseen passages - two passages one prose or drama and one poem with questions on comprehension,
inference, grammar and verbal ability (Prose pas-sage may be literary, scientific, narra-tive or discursive)
अनदेखे अंशों को पढ़ना दो माग� एक ग� या नाटक और एक किवता िजसम� समझ , अनुमान, �ाकरण और मौ�खक �मता पर प्र � हों
(ग� माग� सािह��क, वै�ािनक, कथा या िववेचना�क हो सकता है)
b) Pedagogy of Language Development/भाषा िवकास की िश�ाशा� (15 Questions)
• Learning and acquisition/सीखना और अिधग्रहण
• Principles of language Teaching/भाषा िश�ण के िस�ांत
• Role of listening and speaking; function of language and how children use it as a tool
सुनने और बोलने की भूिमका भाषा का काय� और ब�े इसे एक उपकरण के �प म� कैसे उपयोग करते ह�
• Critical perspective on the role of gram-mar in learning a language for communi-cating ideas verbally and in
written form/मौ�खक और िल�खत �प म� िवचारों को संप्रेिषत करने के िलए भाषा सीखने म� �ाकरण की भूिमका पर आलोचना�क
प�रप्रे�
• Challenges of teaching language in a di-verse classroom; language difficulties, er-rors and disorders
िविवध क�ा म� भाषा िसखाने की चुनौितयाँ; भाषा की किठनाइयाँ, त्रु िटयाँ और िवकार
• Language Skills/भाषा कौशल
• Evaluating language comprehension and proficiency: speaking, listening, reading and writing
भाषा की समझ और द�ता का मू�ांकन करनाः बोलना, सुनना, पढ़ना और िलखना
• Teaching- learning materials: Textbook, multi-media materials, multilingual re-source of the classroom
िश�ण अिधगम सामग्री: पा�पु�क , ब�-मा�म सामग्री , क�ा के ब�भाषी संसाधन
• Remedial Teaching/उपचारा�क िश�ण
III. Language/भाषा II
a) Comprehension/समझ
• Two unseen prose passages (discursive or literary or narrative or scientific) with ques-tion on comprehension,
grammar and ver-bal ability/समझ, �ाकरण और मौ�खक �मता पर प्र � के साथ दो अनदेखी ग� माग� (िववेकपूण� या सािह��क
या कथा या वै�ािनक)
b) Pedagogy of Language Development/भाषा िवकास की िश�ाशा� (15 Questions)
• Learning and acquisition/सीखना और अिधग्र हण
• Principles of language Teaching/भाषा िश�ण के िस�ांत
• Role of listening and speaking; function of language and how children use it as a tool
सुनने और बोलने की भूिमका; भाषा का काय� और ब�े इसे एक उपकरण के �प म� कैसे उपयोग करते ह�
• Critical perspective on the role of gram-mar in learning a language for communi-cating ideas verbally and in
written form;/मौ�खक और िल�खत �प म� िवचारों को संप्रेिषत करने के िलए भाषा सीखने म� �ाकरण की भूिमका पर आलोचना�क
प�रप्रे�ः
• Challenges of teaching language in a di-verse classroom; language difficulties, er-rors and disorders
िविवध क�ा म� भाषा िसखाने की चुनौितयाँ◌ः भाषा की किठनाइयाँ, त्रु िटयाँ और िवकार
• Language Skills/भाषा कौशल
• Evaluating language comprehension and proficiency: speaking, listening, reading and writing
भाषा की समझ और द�ता का मू�ांकन करनाः बोलना, सुनना, पढ़ना और िलखना
• Teaching - learning materials: Textbook, multi-media materials, multilingual re-source of the classroom
िश�ण - अिधगम सामग्रीः पा�पु�क , ब�-मा�म सामग्री , क�ा के ब�भाषी संसाधन
• Remedial Teaching/उपचारा�क िश�ण
IV. Mathematics/गिणत (15 Questions)
a) Content/सामग्री (15 Questions)
• Geometry/�ािमित
• Shapes & Spatial Understanding/आकार और स् थािनक समझ
• Solids around Us/हमारे आसपास ठोस
• Numbers/सं�ा
• Addition and Subtraction/जोड़ना और घटाना
• Multiplication/गुणा
• Division/िवभाजन
• Measurement/माप
• Weight/भार
• Time/समय
• Volume/आयतन
• Data Handling/डेटा संधारण
• Patterns/प्रितमान
• Money/पैसे
b) Pedagogical issues/शै�िणक मु�े (15 Questions)
• Nature of Mathematics/Logical thinking; understanding children's thinking and rea-soning patterns and strategies
of making meaning and learning/ब�ों की सोच एवं तक� प्र ितमान तथा अथ� एवं सीखने की रणनीितयों को समझना
• Place of Mathematics in Curriculum/पा�चया� म� गिणत का स् थान
• Language of Mathematics/गिणत की भाषा
• Community Mathematics/सामुदाियक गिणत
• Evaluation through formal and informal methods/औपचा�रक और अनौपचा�रक तरीकों से मू�ांकन
• Problems of Teaching/िश�ण की सम�ाएं
V. Environmental Studies/पया�वरण अ�यन (30 Questions)
a) Content/सामग्री
i. Family and Friends:/प�रवार और दो�ः
Relationships/�र�े
Work and Play/काय� और खेल
Animals/जानवरों
Plants/पौधों
ii. Food/भोजन
iii. Shelter/आश्रय
iv. Water/पानी
v. Travel/यात्रा
vi. Things We Make and Do/चीज� जो हम बनाते और करते ह�
b) Pedagogical Issues/शै�िणक मु�े (15 Questions)
• Concept and scope of/EVS ईवीएस की अवधारणा और �ेत्र
• Significance of EVS, integrated/EVS ईवीएस का मह�, एकीकृत ईवीएस
• Environmental Studies & Environmental Education/पया�वरण अ�यन और पया�वरण िश�ा
• Learning Principles/सीखने के िस�ांत
• Learning Principles/सीखने के िस�ांत
• Scope & relation to Science & Social Sci-ence/िव�ान और सामािजक िव�ान का �ेत्र और संबंध
• Approaches of presenting concepts अवधारणाओं को प्र �ुत करने के �ि�कोण
• Activities/गितिविधयां
• Experimentation/Practical Work प्र योग/�ाव हा�रक काय�
• Discussion/िवचार िवमश�
• CCE/सीसीई
• Teaching material/Aids िश�ण सामग्री/सहायक सामग्री
• Problems/सम�ा

© 2025 Let’s LEARN! Pvt. Ltd.. All rights reserved.